ראפה - Rapé

פורסם ע"י Gur Ziv בתאריך

טבק הוא צמח שרובנו מכירים ומתייחסים אליו באופן מוטעה ושלילי. רבים מקשרים אותו להתמכרות ולמוות, וכשלוקחים בחשבון שהוא אכן אחד הרוצחים המובילים במדינות מסוימות, זה לגמרי מובן. אך במשך אלפי שנים תרבויות שבטיות עבדו עם טבק כמדיסין והוא שימש כאחד מצמחי המרפא המשמעותיים ביותר על פני האדמה, אומנם היתה סכנה מסויימת בשימוש בו, אך לרוב הוא נחשב כמדיסין עוצמתי. היו (ועדיין יש) שאמאנים של ראפה שהשתמשו בכמויות גדולות של הצמח על בסיס קבוע מבלי לחלות, ובעזרת שימוש בטבק המרפא הזה הם הצליחו לרפא מחלות רבות ומגוונות.

 

אין ספק כי יש סיבות רבות להשקפות שונות על הטבק, אך הגורמים המשפיעים החשובים והעיקריים של השימוש בו הם כוונה וכבוד. טבק נחשב למגבר של כוונות, תפילות ומחשבות, לכן כשאנו מבקשים ממנו ריפוי והגנה, זה מה שהוא יגביר. אם מעשנים בכעס על מנת ולהקל על תסכול ותשוקה, הוא יגביר משהו אחר. עם זאת, ההמלצה היא, לכל מי שמרגיש קריאה לעבוד עם טבק, לשים לב כיצד משתמשים בו. זהו צמח חזק מאד המסוגל להוביל לניסים ונפלאות, אך גם להרס גדול כמו במקרה של עישון סיגריות.

ישנן דרכים רבות לעבוד עם טבק, אך אנו נתמקד במסורת אחת. ראפה הוא שמו של טבק מיובש ואבקתי שמגיע מהאמזונס, שם הוא משמש כמדיסין עוצמתי וחשוב. את השם מבטאים  "ra-pé" בספרדית או "ha-pé" בפורטוגזית. יש הטוענים כי מקור המילה ראפה הוא משפות שמיות קדומות, כמו עברית, והשם מגיע מהשורש ר.פ.א (רפואה, ריפוי).

 

ראפה היא אבקה מיובשת שבדרך כלל מוגשת דרך האף תוך שימוש בצינורית הסנפה. יש אפשרות להשתמש בצינורית הסנפה יעודית להגשה עצמית המכונה קוריפה ,אך לרוב משתמשים בצינורית הסנפה ארוכה יותר, המכונה טפי, על מנת להגיש לאדם אחר. המרכיבים העיקריים של תערובת הראפה הם בדרך כלל טבק ואפר עצים, אך לעתים קרובות היא יכולה לכלול זרעים, עלים וצמחים אחרים על מנת לקבל תכונות נוספות או אפילו רק להוספת ארומה. לפעמים מכינים ראפה ללא הטבק ואפר העצים, אך זה נדיר - בדרך כלל המרכיב הראשון הוא טבק הג'ונגל המרפא.

 

מין טבק זה - ניקוטיאנה רוסטיקה  -שונה מהטבק הנפוץ שנמצא בסיגריות - הוא לרוב חזק פי 8 עד פי 20, והוא מעובד ללא תוספים ועם הרבה תפילה וכוונה. אפר מעצים קדושים מוסף גם לראפה כחומר בסיס שמאזן את הטבק. בנוסחאות האישיות שלהם, רוקחי הראפה עשויים להוסיף את כל הצמחים שבהם הם מעוניינים בכדי להשיג השפעות ספציפיות רצויות. ניתן להוסיף זרעים כמו יופו או וילקה כדי להעצים את התכונות הויזואליות של הראפה, או פרחים על מנת להוסיף אנרגיה נשית ומזינה יותר. הראפה מיוצר בטקס ממושך ואינטנסיבי כדי לזמן את הריפוי של רוקח האבקה ואת הרוח של הצמחים בהם נעשה שימוש.

ישנן סיבות רבות שבגללן אולי תרצו לעבוד עם ראפה וישנן גם דרכים רבות לעבוד איתו. מכיוון שכל כך הרבה תרבויות שונות באזור האמזונס משתמשות בראפה, קיימות מספר מסורות ושיטות שונות סביב השימוש בו.

 

היתרונות של השימוש בראפה נעים בין הפיזי והמנטלי לאנרגטי והרוחני. ראפה מנקה וממקד את הנפש והמחשבות, מרכז ומבסס את האנרגיה, פותח את החושים והמודעות הפיזיים והרוחניים, מנקה ומטהר את הגוף ואת השדות האנרגטיים, מחבר אותנו למדריכים הרוחניים שלנו ולרפואות אחרות, ועוד. ניתן להשתמש בו כמעט בכל סיטואציה בה ניתן לקיים טקס, ראפה יכול לפעול או להתאים היטב לטקסים ומדיסינות רבות אחרות. באופן מסורתי נעשה בו שימוש בטקס משלו או במסגרת טקסים אחרים כמו איוואסקה או קאמבו. הוא משמש גם לציד, לפני לוחמה ואפילו לבילוי. לפעמים מרגישים בעיקר תחושות אנרגטיות ופיזיות מהראפה, אך בפעמים אחרות הוא יכול לעורר חוויות ויזואליות למרות שהוא אינו מדיסין ויזואלי קלאסי. אפשר גם להשתמש בו בצורות שונות של מסע רוחני, ככלי עזר לתקשורת עם ההדרכה, המדריכים הרוחניים ומדריכי הריפוי.

 

השבטים שהשתמשו ומשתמשים בראפה רואים בשימוש הטקסי בו סוג של תפילה שבה "קוראים לכוחות הטבע, מברכים את חיות היער ואת כוחם של צמחי המרפא לרפא אותנו ולתת לנו כוח". לכן חשוב להשתמש במדיסין זה בסביבה מכבדת הממוקדת בריפוי. כמו רוב החומרים, הסביבה והאווירה של השימוש בראפה מהותית מאד לטקס.

חשוב לדעת כי ראפה הוא מדיסין שמשתייך לתחומי הטיהור והאיזון האנרגטי וככזה השימוש בו גורם לעיתים תופעות כמו הקאות, הזעה, ליחה מוגברת ולרגישות במערכת העיכול. למרות שזהו חלק פחות נוח מהחוויה, הכאבים והתופעות שהוזכרו הם חלק חשוב ואף טבעי מתהליך הטיהור, האיזון והקרקוע, שהם שלושה תנאים בסיסיים שחשיבותם עצומה לכל אדם שמתרגל 'עבודה רוחנית' מכל סוג. באמצעות ניקוי רעלים עמוק אנו רגועים יותר, ממוקדים יותר, ומחוברים יותר לעצמנו.

 

כדי לעבוד עם ראפה, יש להקפיד על סנאף איכותי שמקורו מהשבטים באמזונס. בגמל המעופף ניתן למצוא ראפה שבטי שמיוצר באמזונס, כך שלמזלנו, לאלו מאיתנו שאינם גרים בדרום אמריקה, עדיין יש גישה למדיסין הזה. 


שתף את הפוסט



← הפוסט הקודם הפוסט הבא →


אין תגובות

השאר תגובה

שים לב, תגובות חייבות להיות מאושרות לפני שיפורסמו.